لوازم هیدرولیک و پنوماتیک و مزایای استفاده از لوازم هیدرولیک و پنوماتیک

لوازم هیدرولیک و پنوماتیک دو وسیله عمده برای ارسال قدرت هستند که کاربرد وسیعی در صنایع و کسب و کارهای مختلف دارند، وسایل پنوماتیک و هیدرولیک از هوای فشرده و یا نوعی مایع برای انتقال قدرت استفاده میکنند و در حالی که از نظر کاربرد و شیوه انتقال قدرت یکسان هستند اما می توانند تفاوت هایی نیز داشته باشند.

لوازم پنوماتیک

همانطور که گفته شد لوازم هیدرولیک و پنوماتیک از اکثر جهات به هم شبیه هستند، در لوازم پنوماتیک برای انتقال قدرت از هوای فشرده استفاده میشود و قدرت اکثر لوازم پنوماتیک حدود دو تا سه اسب بخار می باشد.
از مزیت های لوازم پنوماتیک می توان به قیمت پایین و سادگی در طراحی این وسایل اشاره نمود. به دلیل استفاده از هوا در لوازم پنوماتیک، اجزای مورد استفاده در آن معمولا از مواد ارزان قیمت تشکیل می شوند از طرفی به دلیل استفاده از هوا و قرار گرفتن کمپرسور هوا در مکانی دور از دستگاه و درون یک محفظه مخصوص ، مقدار نویز و صدای ایجاد شده توسط سیستم پنوماتیک از لوازم هیدرولیک کمتر است.

لوازم هیدرولیک

یک سیستم هیدرولیک از یک سیال برای انتقال قدرت استفاده می کند و به دلیل ماهیت یک سیال و غیر قابل فشرده سازی آن ها می توان محرک های مورد استفاده در یک سیستم هیدرولیک را به دقت تنظیم کرد، دقت در میزان تنظیم سرعت و انتقال نیرو نیز یکی از مهم ترین ویژگی های این سیستم می باشد.
سیال های مورد استفاده در لوازم هیدرولیک عمدتا از روغن معدنی هستند اما استفاده از آب و اتیلن گلیکول نیز غیرمعمول نیست، به دلیل استفاده از سیالات متفاوت در لوازم هیدرولیک هر دستگاه واحد قدرت مخصوص به خود را دارا می باشد.
از مهم ترین مزایای لوازم هیدرولیک نسبت به لوازم پنوماتیک می توان به کارکرد آن ها در فشارهای بیشتر و در حدود ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ psi اشاره کرد و این امر به معنای تولید قدرت بیشتر با استفاده از محرک های کوچکتر و در نتیجه اشغال فضای کمتر خواهد بود.

مزایای استفاده از لوازم هیدرولیک و پنوماتیک

طراحی ساده این لوازم نسبت به سیستم های مکانیکی
قابلیت افزایش نیرو
قابلیت تنظیم دقیق قدرت
راندمان بالا
اشغال فضای کمتر
امنیت بیشتر
انعطاف پذیری بیشتر نسبت به لوازم مکانیکی

نظرات کاربران

4 × 3 =