سیم و کابل

سیم و کابل چیست و چه کاربردی در زندگی ما دارد؟ انرژِی الکتریکی در زندگی همه ی ما نقش پر رنگی دارد و بدون آن زندگی تقریبا غیر ممکن است؛ اما انرژی الکتریکی زمانی برای ما کاربردی خواهد بود که بتوان آن را انتقال داد. در این مطلب قصد داریم علاوه بر پرداختن به تاریخچه صنعت سیم و کابل، در مورد کاربرد سیم و کابل و ویژگی های بهترین برند سیم و کابل بگوییم؛ لطفا تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

پادکست سیم و کابل

 

سیم و کابل

تاریخچه پرفراز و نشیب صنعت سیم و کابل در ایران و جهان!

کابل ها اگر چه در سال های ۱۸۳۰ توسط کشتیران ها برای اولین بار مورد استفاده قرار گرفت اما کاربرد آن به شکل امروزی نبود؛ در آن زمان از کابل استفاده های دیگری می شد، کشتیرانان کابل را به عنوان ابزار کاری خود مورد استفاده قرار می دادند. از طرفی از سیم ها در گذشته برای ارتباطات تلگرافی نیز استفاده می شد اما با توجه به نارسانایی فولاد و پیشرفت علم سیم هایی به کار گرفته شد که جنس هادی آن ها از مس بود. در ابتدا سیم های با هادی رسانا بدون عایق بودند اما با پیشرفته شدن و گسترده تر شدن صنعت برق انسان ها با خطرات برق گرفتگی آشنا شدند و به دنبال چاره ای برای حل این مشکل بودند که توانستند روکش های لاستیکی را روی هادی رسانا اجرا کنند. قبل از روکش کردن سیم ها با ماده ی لاستیکی چند رشته سیم مسی را به یکدیگر تاب میدادند و با ماده ای به نام “گوتاپرچا” که نوعی کائوچوی طبیعی بود روکش می کردند. برای اینکه فرآیند روکش دهی بهتر انجام شود، عایق گیاهی را با حرارت بالا خشک می کردند و بعد از آن با استفاده از مواد روغنی، موم یا رزین اشباع می کردند و در مرحله ی آخر نیز آن ها را با سرب روکش می کردند. در کشور عزیزمان ایران سیم و کابل تاریخچه ای دیرینه دارد، بر اساس مستندات تاریخی به دست آمده در سال ۱۲۸۲ و در همان سال های ابتدایی ورود کارخانه برق امین الضرب به کشور، سیم و کابل نیز توسط همین شخص به ایران وارد شد. در ابتدا سیم های روکش دار را با استفاده از مقرهای کوچک که شبیه به قرقره بودند روی دیوارها و سقف اتاق ها و سالن ها نصب مب کردند تا به کمک آن ها همه از انرژی برق بهره می بردند. پس از گذشت مدتی و با فراگیرتر شدن استفاده از انرژی برق برای راه اندازی موتورهای برقی، کابل های ساده دیگر جوابگوی نیاز کارگاه ها و کارخانه ها نبود، به همین دلیل از کابل های پیشرفته تر استفاده می کردند.

آشنایی با انواع سیم و کابل و کاربرد آن‌ها

انتقال انرژی الکتریکی توسط سیم و کابل انجام می‌شود؛ سیم به رشته ی نازکی از مفتول رسانا گفته می‌شود که با یک لایه روکش عایق شده است؛ کابل ها نیز مجموعه ای از چندین رشته سیم که به هم بافته یا تاب خورده هستند و با یک یک لایه فویل یا شیلد روکش شده اند تشکیل میشوند. سیم و کابل ها انواع مختلفی دارند که هر کدام از آن ها کاربردهای متفاوتی دارند.

در ادامه با انواع سیم و کابل و کاربردهای آن ها آشنا خواهیم شد.

  • سیم تک رشته افشان:

این نوع سیم در تجهیزات الکتریکی، مدار روشنایی و فرمان های الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این نوع سیم ها برای روشنایی ساختمان های مسکونی و تجاری در صورتی که به صورت نصب روی دیوار یا درون لوله باشد نیز استفاده میشود.

  • سیم تک رشته مفتولی

این نوع سیم در تابلوهای توزیع برق، تجهیزات الکتریکی، پانل ها و کلیدها مورد استفاده قرار میگیرد.

  • کابل افشان سبک با انعطاف پذیری بالا

کاربرد این نوع سیم ها در جاهایی است که تنش مکانیکی بالاست و نیاز به نرمش بیشتر است؛ این نوع کابل ها در لوازم برقی و لوازم منزل و تجهیزاتی که دارای دوشاخه ثابت به کابل هستند به عنوان کابل ورودی به کار می رود.

  • کابل قابل انعطاف

این نوع کابل ها برای متصل کردن انواع لامپ های سیار، فن ها، یخچال ها، ماشین های لباسشویی به منبع تغذیه کاربرد دارند. همچنین برای مکان هایی که تنش مکانیکی در آن جا بالاست و نیاز به انعطاف پذیری بالا دارد مورد استفاده قرار میگیرند. همچنین این کابل ها مقاومت بالایی در برابر گرما دارند به همین دلیل برای کابل کشی وسایل گرمایشی و پخت و پز به کار می روند. کابل های قابل انعطاف درون کانال ها، لوله ها و سینی نیز به کار برده میشوند.

  • کابل غیر انعطاف سبک

این نوع کابل ها به صورت تک رشته هستند، به همین دلیل احتمال اتصالی در آن ها بسیار کم است؛ برای کابل کشی در داخل و خارج ساختمان و هم به صورت توکار و هم به صورت روی دیوار کاربرد دارند.

سیم و کابل
سیم و کابل
سیم و کابل - چراغ قوه
سیم و کابل - چراغ قوه
  • کابل قابل انعطاف سنگین

کاربرد این نوع کابل ها در سیستم های حرارتی، پست های برق، تغذیه تاسیسات الکتریکی و تغذیه ماشین آلات است.

  • کابل بالابر تخت

همانطور که از اسم این کابل ها پیداست کاربرد آن ها برای آسانسورها و بالابرها و اتصالات متحرک است.

  • کابل کنترل

این نوع کابل ها میتوانند برای ارسال سیگنال های فرمان و یا ارسال فرمان های کنترل کننده مورد استفاده قرار گیرند؛ همچنین از این نوع کابل ها برای دریافت کمیت های اندازه گیری شده نیز استفاده میشود. کابل کنترل در سیستم های کنترل ماشین آلات در مجموعه های تولیدی و اتاق فرمان به کار می رود. این نوع کابل ها در برابر نور خورشید مقاومت می کنند و پوسیده نمی شوند و در برابر حملات جانوران موذی نیز مقاوم هستند؛ همچنین کم دود هستند و در صورت آتش سوزی موجب انتشار آتش نمی شوند و ضد روغن و هیدروکربن نیز هستند.

  • کابل کواکسیال

این نوع کابل ها کاربردهای زیادی دارند که از جمله آن ها میتوان به ایجاد ارتباط بین وسایل تصویری خانگی البته در فاصله کوتاه، استفاده در دستگاه هایی که سیگنال های رادیویی ارسال می کنند و همچنین واحدهای فرستنده و گیرنده تلوزیون و دستگاه های مخابراتی اشاره کرد.

  • کابل سیم نایلون

این نوع کابل ها در وسایل الکتریکی به کار برده می‌شوند که گرما تولید نمی کنند و در دستگاه هایی الکترونیکی قابل حمل در محل هایی که حداقل میزان فشار مکانیکی وجود دارد کاربرد دارند.

  • کابل افشان کیسه ای

قابل استفاده برای تجهیزات الکتریکی در مکان های با حداقل فشار مکانیکی.

  • کابل نسوز

اسم کابل نسوز، کاربرد و ویژگی بارز آن را توصیف می کند. کابل های نسوز از جنس سیلیکون و پلیمر بدون هیدروژن ساخته شده اند. کابل های نسوز جزو پر کاربردترین کابل ها در صنعت هستند که میتوانند دماهای بسیار بالا را تحمل کنند و در صورت آتش سوزی و قرار گرفتن در معرض حرارت بالا گاز سمی منتشر نمی کنند و سبب شعله ور تر شدن آتش سوزی نمی شوند. این کابل ها مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی و ضربه و فشار دارند و در صورت قرار گرفتن در فضای باز با تغییرات جوی آسیب نمی بینند. این کابل ها در کوره ها، واگن های راه آهن، سیستم روشنایی، اجاق ها، صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی، کشتی سازی، دکل نفتی، تجهیزات کنترل کننده هوا و تنورهای برقی نیز مورد استفاده قرار میگیرند.

 

 

 

پروژکتور ال ای دی - چراغ قوه

 

بیشتر بخوانیم : فیوز مینیاتوری

سیم و کابل

 سیم و کابل چگونه تولید می‌شود؟

مراحل تولید سیم و کابل دارای چندین مرحله پیچیده و طولانی است که در ادامه به ترتیب با آن ها آشنا خواهیم شد.

  • نازک کاری

اولین مرحله ی تولید سیم و کابل نازک کردن مفتول های رسانا است که توسط دو دستگاه نازک کن راد و نازک کن فاین در دو مرحله انجام می‌شود. در مرحله ی نازک کاری مفتول مسی با ۸ میلی متر قطر توسط دستگاه راد تحت کشش قرار می گیرد و با عبور از بین قرقره ها به ضخامت ۱٫۳۸ میلی می رسد و نازک میشود. مفتول نازک شده با کمک دستگاه فاین به مفتول های متناسب با سفارش مشتری تبدیل میشود.

  • آنیل کاری

همه‌ی مفتول های آماده شده در داخل کوره آنیل کاری جمع آوری میشوند و با حرارت بالای کوره نرم و انعطاف پذیر میشوند؛ اگر مفتول ها حالت خشکی خود را حفظ کنند در دستگاه بانچر و در حین پیچ و تاب خوردن خواهند شکست، پس مرحله آنیل کاری برای نرم شدن مفتول ها، مرحله ی بسیار مهمی است.

  • تاباندن رشته های مس

دستگاه بانچر وظیفه ی تاباندن و پیچ دادن مفتول ها به یکدیگر را بر عهده دارد؛ قرقره ای که درون دستگاه بانچر تعبیه شده این کار را انجام می دهد.

  • عایق کاری

این مرحله، مرحله تولید زیره کابل و سیم است. در این مرحله روی مفتول های بانچ شده توسط دستگاه اکسترودر با یک لایه گرانول به عنوان عایق پلاستیکی پوشانیده میشوند.

  • روکش زنی

دستگاه های اکسترودر با مواد اصلی زیره های استرندر شده گرانول و پودر تالک یک لایه روکش را روی مفتول های عایق شده قرار می دهند. مواد پلی اتیلنی و رنگ با کمک دستگاه اکسترودر به صورت مذاب در می آید و به شکل یک غلاف روی سیم های افشان قرار میگیرد. بعد از این مرحله سیم ها را وارد حوضچه آب سرد می کنند تا سرد شوند. بعد از اینکه سیم ها با روکش پوشانیده شدند وقت آن است که با دستگاه چاپ مشخصات سیم و کارخانه تولید کننده روی آن چاپ شود. تولید سیم و کابل باید مرحله به مرحله با دقت انجام شود و حتی تعداد رشته ها و سایر مشخصات باید به دقت مشخص شود. بعد از مراحل تولید سیم و کابل نوبت به بسته بندی آن ها می رسد؛ دستگاه کلاف کن سیم و کابل های تولید شده را در کلاف های صد متری بسته بندی می کند. برای جلوگیری از گره خوردن سیم ها، سکوهایی به نام پی اف قرار گرفته است. به عنوان آخرین مرحله از مراحل تولید کابل میتوان به کنترل کیفیت آن ها اشاره کرد، در آزمایشگاه هایی که باید در هر کارخانه وجود داشته باشد میزان مقاومت الکتریکی سیم، هادی بودن و کیفیت روکش آن، مقاومت در برابر تغییرات جوی و سرما و گرما سنجیده میشود و در صورت تایید، روانه بازار می شوند.

بهترین برند سیم و کابل ساختمان چیست؟

با توجه به اینکه امروزه مجموعه های زیادی در زمینه تولید انواع سیم و کابل فعالیت می کنند، ممکن است برخی افراد سودجو قصد داشته باشند محصولات بی کیفیت و نامرغوب را به جای محصول با کیفیت به شما بفروشند. یک برند زمانی میتواند ادعا کند بهترین برند سیم و کابل ساختمان است که محصولی که تولید می کند ویژگی هایی داشته باشد که در ادامه با آن ها آشنا خواهیم شد.

  • به عنوان اولین قدم برای شناسایی سیم و کابل با کیفیت از محصول نامرغوب، نوع بسته بندی آن است. اگر بسته بندی یک محصول درست و اصولی باشد یعنی نام و آدرس تولید کننده، مشخصات محصول به خوبی و واضح روی محصول چاپ شده باشد میتوان ادعا کرد که این برند محصول باکیفیت تولید کرده است.
  • ظاهر سیم و کابل نیز میتواند تعیین کننده میزان مرغوبیت و کیفیت آن باشد؛ کابل هایی که ظاهری صاف و یکنواخت دارند و غلاف با کیفیت دارند میتوانند در دسته سیم و کابل های با کیفیت قرار بگیرند.
  • کیفیت هادی یا رسانای کابل نیز میتواند تعیین کننده کیفیت آن باشد؛ البته با توجه به اینکه نوع هادی هر سیم و کابلی متفاوت است خریدار باید انتظارات خود را از سیم و کابل و میزان ضخامت و اندازه ی آن را مد نظر قرار دهد و سپس برای خرید آن ها اقدام کند. معمولا هادی مورد استفاده در سیم و کابل ها از جنس مس است و هادی مسی باکیفیت دارای انعطاف پذیری قابل قبول و رنگ و جلای درخشان است، اگر غیر از این باشد سیم و کابل ها از کیفیت لازم برخوردار نیستند.
  • بررسی طول کابل نیز مورد دیگری است که باید مد نظر قرار دهید؛ توجه داشته باشید که خرید کابل های طویل به صورت فله ای به این معنا نیست که این محصول از کیفیت بالایی برخوردار است.
  • روکش کابل نیز باید به اندازه ی کافی محکم باشد و سیم و کابل در برابر عوامل مختلف محافظت کند؛ روش سیم و کابل ها معمولا از جنس پی وی سی و پلاستیک است که هم استحکام خوبی دارند و از انعطاف پذیری بالایی نیز برخوردار هستند.

بیشتر بخوانیم : کنتاکتور

سیم و کابل

سیم و کابل تهران

نکاتی که برای خرید بهترین سیم و کابل لازم است را گفتیم اما یکی از مهم ترین نکات قبل از خرید آن ها پیدا کردن مراکز معتبر برای تولید و فروش انواع سیم و کابل است.

ما قصد داریک یکی از بهترین مجموعه هایی در در زمینه فروش انواع سیم و کابل را به شما معرفی کنیم.

مجموعه چراغ قوه که فعالیت خود را از سال ۱۳۹۵ با هدف ارایه خدمات برق لوستر و صنایع وابسته آغاز نمود در تلاش است انواع محصولات مثل پروژکتورهای ال ای دی، تجهیزات ایمنی و نظارتی و هوشمند سازی، تجهیزات مربوط به صنعت برق، تجهیزات هیدرولیک و پنوماتیک، کلید و پریز و تجهیزات جانبی، لوستر و آباژور، لامپ، چراغ و صنایع روشنایی، سیم و کابل و تجهیزات مرتبط، تجهیزات ارتینگ، لوازم ضد انفجار، تجهیزات تابلو و اندازه گیری را با بالاترین کیفیت و مناسب ترین قیمت را در اختیار خریداران گرامی قرار می دهد.

مجموعه ی چراغ قوه به جهت آسودگی خریداران محترم امکان خرید به صورت حضوری و مجازی را فراهم آورده است.

شما خریداران محترم میتوانید هم به صورت حضوری به فروشگاه های مجموعه چراغ قوه مراجعه کرده و همه ی محصولات را از نزدیک مشاهده کنید و با مشورت با کارشناسان فروش میتوانید خریدی آسان و لذت بخش را تجربه کنید.

اما در صورتی که قصد دارید به صورت اینترنتی محصولات مورد نیاز خود را خریداری کنید میتوانید با مراجعه به سایت مجموعه چراغ قوه به آدرس www.cheraqqoveh.com همه ی محصولات را به صورت مجازی ببینید و از بین هزاران محصول این مجموعه با آسودگی خیال محصولات مورد نظر خود را در کمترین زمان ممکن سفارش دهید.

خرید سیم و کابل

کابل و سیم تجهیزات مهمی در سیستم های برقی و الکتریکی هستند. سیم یک هادی الکتریکی منفرد و کابل مجموعه ای از سیم های هادی است که به دور هم پیچیده شده و در یک غلاف قرار گرفته اند. سیم ها و کابل ها بسته به کاربرد دارای انواع مختلفی هستند. برای خرید این تجهیزات باید به اینکه برای چه منظوری خریداری می‌شوند توجه کرد. سیم ها در انواع مختلف مثل سیم مفتولی، سیم نیمه افشان، سیم افشان، سیم ارت سیم نایلون و… به کار می روند. گفتنی است که کابل ها نیز به شکل های مختلف برای کنترل، مخابرات، خودنگهدار، کواکسیال، شبکه، اعلام حریق، ابزاردقیق و… و در سطوح ولتاژی فشار قوی، فشار متوسط و فشار ضعیف استفاده می‌شوند. پارامترهایی از جمله نوع سیم، جنس هادی، سطح مقطع، متراژ، مقاومت سیم و کابل و… بر هزینه مورد نیاز برای خرید موثرند از این رو هنگام خرید باید به موارد اشاره شده توجه کرد.

قیمت سیم و کابلها

از سیم ها و کابل ها به منظور انتقال انرژی الکتریکی، صدا، تصویر، اطلاعات و… استفاده می شود. قیمت انواع کابل و سیم با توجه به عوامل مختلفی تعیین می شود و این عوامل در بالا یا پایین شدن قیمت آن موثر است. یکی از عوامل موثر بر قیمت کابل ها، مواد اولیه و هزینه هایی است که به منظور تولید آن صرف می شود. فلزی که از آن به منظور هادی در تولید کابل و سیم به کار برده می شود، مس یا آلومینیوم است. این فلزات رسانا، انعطاف پذیر و خالص هستند. قیمت جهانی این فلزات، بر روی هزینه های تولید و فروش سیم ها و کابل ها تاثیر مستقیم دارد. مس مقاومت مکانیکی مناسبی داشته و در مقابل شرایط آب و هوایی مختلف مستحکم است. درجه خلوص این فلز در سیم ها بالاتر از ۵/۹۹ درصد بوده و این موضوع باعث جلوگیری آن از بروز انفعالات شیمیایی ناخالصی ها می شود. آلومینیوم فلز دیگری است که مقاومت آن ۶۵/۱ برابر مس بوده و وزن آن نیز از مس کمتر است. اما شرایط جوی و رطوبت می تواند بر روی آلومینیوم تاثیر بدی داشته باشد و آن را به اکسید آلومینیوم که نوعی عایق است، تبدیل کند. بنابراین استفاده از آلومینیوم به عنوان هادی در سیم ها نسبت به مس کمتر است. عامل دیگری که در قیمت این تجهیزات موثر است، نوع عایق آن است. با توجه به این که کابل ها و یا سیم ها در زیر زمین و یا در انواع تجهیزات فلزی مورد استفاده قرار می گیرد، هیچ اتصال الکتریکی نباید بین هادی و زمین وجود داشته باشد. برای عایق کردن انواع سیم ها و کابل با توجه به نوع کاربری آن و یا مصرف میزان ولتاژ، از مواد مختلفی مانند مواد پلاستیکی، کاغذهای آغشته به روغن مخصوص و یا PVC استفاده می شود. هر کدام از این مواد دارای ویژگی های مختلفی هستند و برای سیم های خاصی به کار برده می شوند. عایق سیم ها می توانند با رنگ بندی خاصی مورد استفاده قرار گیرند. این موضوع برای جلوگیری از اشتباه و تشخیص سیم ها از یکدیگر است. علاوه بر این در عایق کابل ها از پوسته فلزی یا غیر فلزی و به صورت نیمه هادی استفاده می شود. این قسمت باعث محدود شدن میدان الکتریکی هادی می شود و از نشت جریان بین هادی ها و دیگر لایه ها جلوگیری می کند. نوع کاربری سیم و کابلها نیز در قیمت آن موثر خواهد بود. چرا که برخی از کابل هایی که در زیر زمین استفاده می شوند، بایستی دارای روکش های ضد خوردگی مانند روکش ارمور باشند و یا غلاف های سربی برای کابل هایی که در مکان های شیمیایی هستند، استفاده می شود

سوالات متداول

سیم و کابل چیست؟

انتقال انرژی الکتریکی توسط سیم و کابل انجام می‌شود؛ سیم به رشته ی نازکی از مفتول رسانا گفته می‌شود که با یک لایه روکش عایق شده است؛ کابل ها نیز مجموعه ای از چندین رشته سیم که به هم بافته یا تاب خورده هستند و با یک یک لایه فویل یا شیلد روکش شده اند تشکیل میشوند. سیم و کابل ها انواع مختلفی دارند که هر کدام از آن ها کاربردهای متفاوتی دارند.

برای تولید سیم و کابل چه مراحلی باید طی شود؟

مراحل تولید سیم و کابل دارای چندین مرحله پیچیده و طولانی است که عبارت است از:

نازک کاری

آنیل کاری

تاباندن رشته های مس

عایق کاری

روکش زنی

محصولات مرتبط

نظرات کاربران

14 − یازده =

  • زمانی
    24/07/1400
    • Avatar photo
      چراغ قوه
      29/08/1400
  • صادقی
    22/08/1400
    • Avatar photo
      چراغ قوه
      29/08/1400
  • اقدامی
    20/09/1400
    • Avatar photo
      چراغ قوه
      23/09/1400
  • صالحی
    20/09/1400
    • Avatar photo
      چراغ قوه
      23/09/1400