هیدرولیک و پنوماتیک

امروزه استفاده از سیستم هیدرولیک و پنوماتیک به عنوان یکی از رایج­  ترین شیوه­ های انتقال انرژی از یک محل به محل دیگر به وسیله مواد سیال تحت فشار، در تمامی حوزه‌های صنعتی مورد توجه قرار گرفته است. از جمله سیستم­ های هیدرولیک و پنوماتیک که به واسطه سرعت بالا و عملکرد بهتر خود جایگزین سیستم­ های قدیمی مکانیکی شده ­اند می­ توان به جک هیدرولیک، جک پنوماتیک، پمپ هیدرولیک دنده ­ای، پمپ پنوماتیک و … اشاره کرد.

کاربرد هیدرولیک و پنوماتیک

اصلی­ ترین وظیفه این دو سیستم، تبدیل انرژی به حرکت مکانیکی و کنترل فشار به وسیله شیر برقی پنوماتیک و شیرهای کنترل فشار هیدرولیک و پنوماتیک است. در ادامه مطلب برای آشنایی بهتر با تفاوت این دو سیستم مهم و حیاتی، آن­ها را مورد بررسی قرار می­دهیم.

پادکست هیدرولیک و پنوماتیک

هیدرولیک و پنوماتیک

پنوماتیک چیست؟

پنوماتیک به نوعی انرژی گفته می­شود که امروزه در تمامی کارخانه ­ها و مراکز صنعتی برای تولید صنایع مختلف استفاده می­شود و صنعتگران از آن به عنوان یک انرژی تمیز، ارزان، کم­ خطر و با ریسک پایین استفاده می­کنند.

پنوماتیک در لغت و زبان یونانی به معنای باد، نفس کشیدن و هوا به کار برده می‌شود. در علم صنعت و فناوری نیز پنوماتیک به هوای فشرده و حرکات و وقایع هوایی گفته می‌شود که از آن برای انتقال انرژی استفاده می­شود.

سیستم پنوماتیک زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که نیرو و دقت حرکتی بالایی مورد نیاز نباشد. با این حال عملگرها باید عکس العمل سریعی داشته باشند. به صورت کلی در تمامی سیستم­ هایی که گاز کاربردی مبتنی بر انرژی و سیالات تراکم ­پذیر و همچنین سیالات هوا دریافت می‌کنند، از پنوماتیک استفاده می­شود.

هیدرولیک و پنوماتیک

هیدرولیک چیست؟

هیدرولیک Hydraulic یا هیدرو یک واژه یونانی به معنی حرکت مایعات است و علم هیدرولیک به علمی گفته می­شود که از نیروی مایعات تحت فشار برای انجام دادن کارها استفاده می­کند. از جمله مایع­ های استفاده شده در سیستم هیدرولیک می­توان به آب، روغن و یا هر نوع مایع دیگری اشاره کرد.

در قرن‌های گذشته سیستم هیدرولیک برای انجام کارها نظیر چرخاندن توربین­ های آبی، بیشتر از نیروی آب استفاده کرد. تا جایی که مفهوم هیدرولیک فقط به معنای استفاده از آب بود. اما بعدها با اهمیت یافتن سیستم هیدرولیک و وسعت یافتن دامنه استفاده از آن، برای انتقال انرژی در این سیستم از مایعات دیگری نظیر روغن­ هایی بر پایه نفت خام نیز استفاده شد.

زیرا آب باعث افزایش خاصیت خورندگی و زنگ زدگی در سیستم می‌شد و به همین دلیل نمی‌توانست به عنوان انرژی انتقال دهنده حرکت در صنایع مختلف کاربرد داشته باشد. از این رو امروزه در اکثر صنایع هیدرولیک از روغن استفاده می­شود و مقصود از هیدرولیک در صنعت همان هیدرولیک روغنی است.

فرق هیدرولیک و پنوماتیک

برای بیان کردن تفاوت سیستم هیدرولیک و پنوماتیک به صورت خلاصه، می­توان به شیوه عملکرد و زمان استفاده از این سیستم­ ها اشاره کرد. بدین صورت که در سیستم پنوماتیک عامل اصلی انتقال انرژی، هوا و سیالات گازی است. اما در سیستم هیدرولیک برای انتقال انرژی از یک مایع که به صورت معمول روغن­ هایی با پایه نفت خام هستند، استفاده می‌شود.

از دیگر تفاوت‌های سیستم هیدرولیک و پنوماتیک می‌توان به زمان استفاده از این سیستم­ ها اشاره کرد. بدین صورت که از سیستم پنوماتیک زمانی استفاده می­شود که به نیروی پایین ( تقریباً یک تن )، دقت حرکتی پایین و سرعت عمل بالا احتیاج باشد.

در صورتی که از سیستم هیدرولیک زمانی استفاده می­شود که به قدرت بالا، سرعت یکنواخت و کنترل شده و دقت بالا نیاز باشد. علاوه بر این سیستم هیدرولیک و پنوماتیک تفاوت­ های دیگری نیز دارند که با بررسی کردن مزایا و معایب این دو سیستم حرکتی مشخص می­شوند.

بیشتر بخوانیم : فیوز مینیاتوری

 

پروژکتور ال ای دی - چراغ قوه

هیدرولیک و پنوماتیک صنعتی

هیدور لیک و پنو ماتیک هردو بر اساس قانون پاسکال برای تولید نیرو یا حرکت، کار می‌کنند. تفاوت عمده بین دو روش انتقال توان هیدرولیک و پنوماتیک، محیط به کار رفته در این دو است. برای هیدرولیک، از مایعات غیر قابل تراکم و برای پنوماتیک از گازهای فشرده استفاده می‌شود. هیدرولیک و پنوماتیک دارای عملکرد و اصل کار مشابه هستند.

به طور کلی سیستم‌های هیدرولیک برای کنترل دقیق و کابردهایی که نیروی زیادی لازم دارند به کار می‌رود. سیستم پنوماتیک برای کاربردهای سبک و سریعتر استفاده می‌شود. اجزای مبتنی بر هیدرولیک با استفاده از فولاد و اجزای پنوماتیک با استفاده از پلاستیک و مواد غیر آهنی ساخته می‌شوند. هیدرولیک نسبت به پنوماتیک از انرژی کمتری استفاده می‌کند و برای کاربردهای فشار بالا مناسب است.

ماشین آلات پردازش پلاستیک، ساخت فولاد و کاربردهای اولیه استخراج فلز، خطوط تولید خودکار، صنعت ابزار ماشین آلات، صنایع کاغذ، لودر، سنگ شکن، پرس، ماشین آلات صنعت نساجی و … برخی از نمونه‌های هیدرولیک صنعتی هستند. برای کاربردهای صنعتی پنوماتیک می‌توان جابجایی مواد، حفاری، اره، پر کردن، بسته بندی، بستن، تعویض دنده و … اشاره کرد.

هیدرولیک و پنوماتیک

بیشترین سوالات سرچ شده در گوگل

  • تفاوتهای اصلی بین سیستمهای پنوماتیک و هیدرولیک چیست؟

بزرگترین تفاوت بین این دو سیستم این است که از چه ماده ای برای عملکرد آنها استفاده می کنید. پنوماتیک از گازها و هیدرولیک از مایعات استفاده می کنند. هر دو برنامه کاربردی زیادی دارند و این به تیم طراحی و مهندسان مربوط می شود که ماشین ها را انتخاب کنند که کدام سیستم بهتر است.

  • ۴ جزء اصلی سیستم های هیدرولیک و پنوماتیک چیست؟

هر دو سیستم شامل چهار جزء اصلی مخزن/گیرنده ، پمپ/کمپرسور ، سوپاپ ، سیلندر هستند.

  • آیا هیدرولیک سریعتر از پنوماتیک است؟

محرک های پنوماتیک هوای فشرده نیرویی را که محرک های هیدرولیکی تولید می کنند تولید نمی کند ، اما قوی تر از محرک های الکتریکی است. سیستم های پنوماتیک تمایل دارند سریعتر از محرک های هیدرولیکی و الکتریکی کار کنند.

هیدرولیک و پنوماتیک

مزایا سیستم پنوماتیک

از جمله مزایای سیستم پنوماتیک می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. هوا اصلی‌ترین عامل عملکرد سیستم پنوماتیک محسوب می­شود که در همه جا وجود دارد.
  2. سرعت نیرو و جهت انتقال نیرو در این سیستم به راحتی توسط شیر برقی پنوماتیک قابل کنترل است.
  3. سیستم پنوماتیک نسبت به افزایش و کاهش دما و نوسانات حرارتی حساسیت بسیار کمی نشان می­دهد.
  4. ­این سیستم به دلیل غیر قابل اشتعال بودن هوای فشرده، دچار آتش ­سوزی و انفجار نمی­شود. به همین دلیل به تاسیسات حفاظتی خاصی احتیاج ندارد.
  5. قطعات و اتصالات پنوماتیک از قیمت مقرون به صرفه برخوردار هستند.

معایب سیستم پنوماتیک

سیستم هیدرولیک و پنوماتیک در مقایسه با یک­دیگر معایبی دارد که از جمله معایب سیستم پنوماتیک می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. این امکان وجود دارد که برخی از ناخالصی ­ها و رطوبت به همراه هوای فشرده به سیستم پنوماتیک وارد شود. در نتیجه این امر واکنش ­هایی در این سیستم رخ می­دهد که منجر به آسیب دیدن قطعات می­شود.
  2. هزینه انتقال انرژی به وسیله هوای فشرده تا حدودی مقرون به صرفه است. البته تا زمانی که فشار هوای تحت فشار ۷ بار و نیروی ایجاد شده با این سیستم نسبت به سرعت و طول کورس ۲۰۰۰۰ تا ۳۰۰۰۰ نیوتون باشد. در غیر این صورت باید از سیستم هیدرولیک استفاده کرد.
  3. در هنگام تخلیه سیستم پنوماتیک با خروج هوای مصرف شده توسط این سیستم، صدای زیادی تولید می‌شود. به همین دلیل باید از صدا خفه­ کن استفاده شود.

اتصالات پنوماتیکی

هیدرولیک و پنوماتیک روش های انتقال انرژی توسط سیالات است. قابلیت تراکم پذیری، انعطاف پذیری در عبور از مجراها و اتصالات سبب شده که انتقال نیرو به روش هیدرولیک و پنوماتیک به صورت چشمگیری بالا باشد. در سیستم هیدرولیک از سیال مایع و در اتصالات پنوماتیکی از سیال گازی استفاده می‌شود. اتصالات پنوماتیکی در سیستم برای انتقال نیروی پایین تری نسبت به سیستم های هیدرولیکی که در آن ها به سرعت های حرکتی بالایی مورد نیاز است، به کار می‌روند.

اتصالات پنوماتیکی به طور عمده در ترمزهای بادی اتوبوس ها و کامیون ها، سازهای موسیقی، ماشین آالات ورزشی، درب های اتوماتیک، خط های اتوماتیک تولید، تجهیزات دندانپزشکی، بسته بندی و نقل و انتقال مواد و… به کار می‌روند. اتصالات پنوماتیکی در مدل های مختلف مستقیم، سه راه، زانو و .. ساخته و تولید می‌شوند. این اتصالات بر روی انواع شیر برقی پنوماتیک، جک پنوماتیکی، رگولاتو و دیگر قطعات قابلیت نصب دارد.

مزایا سیستم هیدرولیک

سیستم هیدرولیک و پنوماتیک در مقایسه با یک­دیگر از مزایای متعددی برخوردار هستند که از جمله مزایای سیستم هیدرولیکی می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. در این سیستم نیرو و انرژی بیشتری در مقایسه با سیستم پنوماتیک انتقال پیدا می­کند.
  2. قطعات این سیستم از استانداردهای لازم برخوردار است و به همین دلیل خیلی راحت نصب و سرهم­ بندی می­شوند.
  3. با استفاده از این سیستم، خیلی راحت و سریع می­توان شیوه انتقال انرژی را از حرکت دورانی و چرخشی به حرکت خطی و اسیلاتوری تبدیل کرد.
  4. خیلی سریع و راحت می ­توان جهت حرکت این سیستم را معکوس کرد.
  5. قطعات هیدرولیکی به دلیل استفاده از روغن برای انتقال انرژی، از عمر بسیار بالایی برخوردار هستند.
  6. با استفاده و اجرای اتوماسیون صنعتی می­توان حرکات سیستم هیدرولیک را اتوماتیک کرد.
هیدرولیک و پنوماتیک

بیشتر بخوانیم : کنتاکتور

معایب سیستم هیدرولیک

سیستم هیدرولیک و پنوماتیک در مقایسه با یک­دیگر معایبی دارد که از جمله معایب سیستم هیدرولیک می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. آلوده کردن محیط
  2. احتمال نشست روغن توسط قطعات این سیستم وجود دارد که خطر ایجاد آتش ­سوزی را افزایش می­دهد.
  3. در زمان انتقال دادن مایع فشرده، این سیستم ممکن است دچار افت فشار شود.
  4. مولد­های نیروی هیدرولیک در مقایسه با مولدهای نیروی مکانیکی، راندمان کمتری دارند.
  5. قطعات به کار رفته در سیستم هیدرولیک گران است که باعث افزایش مخارج تولید می­شود.

سایت چراغ قوه بهترین گزینه برای خرید انواع مختلفی از هیدرولیک و پنوماتیک میباشد چرا که شما میتوانید با مراجعه به سایت در قسمت محصولات در صفحه اصلی و انتخاب گزینه “هیدرولیک و پنوماتیک” وسپس انتخاب محصول پروژکتور از محصولات مختلف که توسط فروشندگان مختلف در سایت بارگزاری شده اطلاعات کسب نمایید.

این مزیت علاوه بر اینکه به مشتریان کمک میکند امکان دسترسی آسان و سریع به فروشگاه های مورد نیاز خود را داشته باشند نیزاین امکان را فراهم می آورد تا با بررسی اجناس ارائه شده و مقایسه آنها بهترین انتخاب را صورت دهد. همچنین میتوانید برای دسترسی سریعتر به قیمت پروژکتور مورد نظر خود، ازقسمت جستجوی محصولات در صفحه اصلی نیز اقدام فرمایید. توصیه میشود که در صورت داشتن هر سوالی با همکاران ما در تماس باشید و راهنمایی های مورد نظر خود را به دست آورید.

سوالات متداول

هیدرولیک چیست؟

هیدرولیک Hydraulic یا هیدرو یک واژه یونانی به معنی حرکت مایعات است و علم هیدرولیک به علمی گفته می­شود که از نیروی مایعات تحت فشار برای انجام دادن کارها استفاده می­کند. از جمله مایع­ های استفاده شده در سیستم هیدرولیک می­توان به آب، روغن و یا هر نوع مایع دیگری اشاره کرد.

پنوماتیک چیست؟

پنوماتیک به نوعی انرژی گفته می­شود که امروزه در تمامی کارخانه ­ها و مراکز صنعتی برای تولید صنایع مختلف استفاده می­شود و صنعتگران از آن به عنوان یک انرژی تمیز، ارزان، کم­ خطر و با ریسک پایین استفاده می­کنند.

کاربرد هیدرولیک و پنوماتیک چیست؟

اصلی­ ترین وظیفه این دو سیستم، تبدیل انرژی به حرکت مکانیکی و کنترل فشار به وسیله شیر برقی پنوماتیک و شیرهای کنترل فشار هیدرولیک و پنوماتیک است.

محصولات مرتبط


نظرات کاربران

پانزده − 15 =

  • فاضلی
    24/07/1400
    • Avatar photo
      چراغ قوه
      25/08/1400
  • آقاجانپور
    20/09/1400
    • Avatar photo
      چراغ قوه
      23/09/1400
  • مسلمی
    20/09/1400
    • Avatar photo
      چراغ قوه
      23/09/1400