لامپ ال ای دی

لامپ ال ای دی چیست؟

یکی از انواع لامپ­ های پرکاربرد، لامپ­ ال ای دی است که امروزه به دلیل کاهش مصرف برق و طول عمر بالا در بسیاری از بخش ­ها از آن استفاده می­شود. این لامپ ها نوعی از لامپ هستند که به حالت جامد تولید می­شوند و برای روشن شدن از دیود نور افشان استفاده می­کنند. در گذشته از لامپ­ِ ال ای دی  به عنوان چراغ درون دستگاه­ های الکتریکی و روشن شدن صفحه نماشگر استفاده می­شد، اما امروزه به دلیل ویژگی­ هایی منحصر به فردی که در لامپ­ِ ال ای دی  نسبت به انواع لامپ­ های رشته ­ای وجود دارد، باعث شده است که از لامپِ ال ای دی  برای روشنایی همه­ بخش ­ها استفاده شود. در این مقاله به معرفی انواع این لامپ ها ، مزایای آنها و قیمتشان می پردازیم. در ادامه با ما در این مقاله همراه باشید.

پادکست لامپ ال ای دی

انواع لامپ ال ای دی

لامپ­ِ ال ای دی به لحاظ شکل ظاهری و کاربردی که دارد از انواع مختلفی تشکیل می­شود که هر کدام از آن­ها با توجه به اندازه و نحوه پرتاب نور، در مکان­ های مختلف استفاده می­شوند. لامپ­ های ال.دی.دی موجود در بازار شامل لامپ ­های ال.وای.دی حبابی،گل، فیلامینتی، هالوژنی، شمعی، وال واشر، شلنگی یا نواری، قارچی و اشکی می­شوند که هر کدام از آن­ها فناوری ساخت متفاوتی دارند و در ولتاژهای مختلف از آن­ها استفاده می­شود.

انواع لامپ بر اساس فناوری ساخت

این لامپ ها براساس فناوری ساخت به سه دسته تقسیم می­شوند که هرکدام ویژگی­های متفاوتی دارند و عبارتند از:

  • لامپ POWER LED: قدیمی­ترین نسل لامپِ ال ای دی هستند که در دو نوع ۱ و ۳ وات تولید می­شوند و به ازای هر وات حدود ۱۰۰ لومن روشنایی تولید می­کند. از لامپ پاور در بسیاری از پروژکتور­ها و ساخت لامپ­ های دیگر استفاده می­شود.
  • لامپ SMD: نمونه ­ای از لامپِ ال ای دی است که از کنار هم قرار گرفتن تعداد زیادی ال ای دی با توان کم روی یک برد ساخته   می­شوند. این نوع لامپ­ ها برای روشن شدن نیاز به توان ۲۰۰ تا ۵۰۰ میلی وات دارند.
  • لامپ COB: جدیدترین نوع فناوری هستند که برای ساخت انواع لامپِ ال ای دی به صورت فشرده یا پروژکتور­ها استفاده می­شوند و توان بسیار بالایی دارند. لامپ­ های COB در مدل­ های مختلفی مانند حلقوی، دایره­ ای، شلنگی و مربع در بازار تولید می­شوند.

 

لامپ ال ای دی

بیشتر بخوانیم : پروژکتور ال ای دی

دلایل سوختن لامپِ ال ای دی

لامپ­ِ ال ای دی  برخلاف انواع دیگر لامپ­ ها به راحتی نمی­سوزند و یا در صورت سوختن به راحتی تعمیر می­شوند. عواملی متعددی باعث سوختن لامپ­ِ ال ای دی  می­شوند که عبارتند از:

  • خشک شدن خمیر سیلیکون: کیفیت و جنس خمیر سیلیکون تاثیر زیادی در طول عمر لامپ ­های ال. ای.دی دارد. در صورتی که خمیر سیلیکون موجود در لامپ از کیفیت مناسبی برخوردار نباشد و یا خشک شده باشد، نمی­تواند انتقال گرما به خنک کننده را به درستی انجام دهد. در صورت عدم هدایت گرما به خنک کننده، میزان گرمای برد ال ای دی بالا رفته و باعث سوختن لامپِ ال ای دی  می­شود.
  • نوع ال ای دی : به طور کلی ال ای دی ها در دو نوع ساخته می­شوند که هر کدام از آن­ها نقطه شکست متفاوتی دارند. همچنین میزان خروجی جریان و حساسیت هر کدام از ال ای دی  ها در برابر عوامل مخرب متفاوت است. بنابراین نوع ال ای دی  در طول عمر لامپ ­ها بسیار موثر است.
  • نوع درایور: یکی از ابزارهای تشکیل دهنده  این لامپ ها درایورها هستند که اگر از کیفیت و قابلیت­ های مناسب برخوردار نباشند باعث سوختن لامپ می­شوند. در واقع درایوری خوب است که بتواند در زمان بالا رفتن گرما در لامپ، میزان خروجی جریان را کم کند و از سوختن آن جلوگیری کند.
  • نوسانات برق: یکی از مهم­ترین عواملی که باعث سوختن لامپ­ ها می­شود، نوسانات برق است که با افزایش و کاهش بیش از اندازه جریان برق باعث سوختن انواع لامپ­ ها می­شود.
لامپ ال ای دی

بیشتر بخوانیم : پنل ال ای دی

بیشترین سوالات سرچ شده در گوگل

  • لامپ LED چه کار می کند؟

LED مخفف دیود ساطع کننده نور است. محصولات روشنایی LED تا ۹۰٪ کارآمدتر از لامپ های رشته ای تولید می کنند. چطورکار می کنند؟ یک جریان الکتریکی از طریق یک میکروچیپ عبور می کند ، که منابع نوری کوچکی را که LED می نامیم روشن می کند و در نتیجه نور قابل مشاهده است.

  • آیا لامپ های LED بهتر هستند؟

دیود ساطع کننده نور (LED) امروزه کم مصرف ترین و سریع ترین فناوری نورپردازی است. لامپ های LED با کیفیت بیشتر عمر می کنند ، دوام بیشتری دارند و کیفیت نور قابل مقایسه یا بهتر را نسبت به سایر انواع روشنایی ارائه می دهند.

  • آیا لامپ های LED ایمن هستند؟

بر خلاف سایر انواع روشنایی با صرفه جویی در مصرف انرژی ، لامپ LED تابش های آلاینده ساطع نمی کند و بنابراین خطری برای سلامتی ندارد. توجه به این نکته ضروری است که لامپ های LED با ولتاژ پایین کار می کنند و بنابراین در مقایسه با سایر سیستم های روشنایی ایمن تلقی می شوند.

لامپ ال ای دی

مزایای لامپِ ال ای دی

  • مزایا و ویژگی­ های لامپ­ِ ال ای دی باعث شده است که امروزه در بسیاری از کشور­ها تنها استفاده از این نوع لامپ­ را مجاز بدانند و استفاده از لامپ­ های رشته ­ای و لامپ­ های پر مصرف را ممنوع کنند. مزایای لامپِ ال ای دی  عبارتند از:
  • برخلاف لامپ ­های رشته ­ای، لامپِ ال ای دی پرتوهای فرابنفش و مادون قرمز ندارند و باعث آسیب چشم نمی­شوند. پرتو­های فرابنفش و مادون قرمز دو نوع از پرتو­های خطرناک هستند که در اثر برخورد طولانی با چشم، باعث آسیب بافت آن می­شوند. به همین دلیل است که می­توان از لامپ­ِ ال ای دی  به مدت طولانی حتی در شب نیز استفاده کرد.
  • لامپ­ِ ال ای دی نسبت به انواع دیگر لامپ­ های رشته­ ای، دیواریس، فلورسنت و سیمایی، طول عمر بالاتری دارند و به مدت طولانی سالم می­ماند. لامپ­ِ ال ای دی  می­تواند بیشتر از ۶۰ هزار ساعت عمر کنند و سالم بماند.
  • این لامپ با وجود اینکه برای روشن شدن انرژی کمی مصرف می­کند، بازدهی نور بالایی دارد و چند برابر لامپ­ های رشته ­ای از خود نور ساطع می­کند. بازدهی لامپِ ال ای دی بین ۷۴ تا ۱۲۰ لومن بر وات است.  در حالی که لامپ ­های رشت ه­ای با مصرف انرژی زیاد تنها ۱۰ تا ۱۵ وات بازدهی دارند و نور کمتری از خود ساطع می­کنند.
  • طول عمر لامپ­ِ ال ای دی تنها به میزان مصرف آن یا زمان روشن ماندن بستگی دارد و تعداد دفعات خاموش یا روشن کردن لامپ ­ها تاثیری در طول عمر لامپ ندارد.
  • این لامپ­ های برای روشن شدن نیازی به ولتاژ بالا ندارند و حتی با کمترین میزان ولتاژ نیز روشن می­شوند. برای مثال می­توان برای روشن کردن لامپِ ال ای دی از باتری­ های کم مصرف، پنل خورشیدی و پیل­ه ای مستقیم استفاده کرد که با همین مقدار ولتاژ می­توانند چند برابر نور بیشتری از لامپ­ های رشته ­ای یا سیمیایی تولید کنند. این ویژگی باعث شده است که در بسیاری از صنایع، آپارتمان­ ها، معابر و روشنایی خیابان­ ها از این لامپ ها استفاده می­شود.
  • این لامپ ها برخلاف لامپ­ های رشته­ ای بعد از مدتی استفاده دچار افت شدید نور نمی­شود و همیشه با یک مقدار نور ثابت باعث روشن شدن فضا می­شود. لامپِ ال ای دی  قابلیت تغذیه از AC  و DC   با جریان کم را دارد و حتی برای روشن کردن آن­ها می­توان از پنل خورشیدی یا باتری­ هایی با ولتاژ کم استفاده کرد.

پروژکتور ال ای دی - چراغ قوه

لامپ ال ای دی سقفی

امروزه با پیشرفت در صنعت الکترونیک، نورپردازی و تجهیزات روشنایی ساختمان ها و اماکن نیز به سمت افزایش کیفیت و کارایی سوق پیدا کردند. از جمله تجهیزات روشنایی لامپ ال دی هستند. لامپ های اِل ای دی منبع روشنایی با استفاده از یک دیود ال ای دی است که نوری بهینه و گرمای بسیار کمی دارد.

لامپ اِل ای دی سقفی یکی از انواع لامپ های اِل ای دی است که به عنوان بهترین گزینه تنظیم روشنایی برای فضاهای داخلی به شمار می‌رود. این نوع لامپ اِل ای دی همانطور که از نامش پیداست، بر روی سقف نصب شده و از این رو توزیع نوری برابر، وسیع و ملایم در فضا ایحاد می‌کنند.

از جمله مزایای لامپ اِل ای دی سقفی می‌توان به سرعت بالای روشن شدن لامپ، کاهش مصرف انرژی، طول عمر بالا، انتشار نور یک دست، مناسب برای نورپردازی و… اشاره کرد. لامپ های اِل ای دی سقفی نیز دارای مدل، ابعاد و رنگ و… مختلفی هستند که سبب شده آن ها برای مصارف مختلف خانگی، تجاری و صنعتی بسیار کاربردی و محبوب باشند.

لامپ ال ای دی نواری

لامپ اِل ای دی نواری انتخابی فوق العاده برای نور پردازی فانتزی در هر فضایی است. لامپ اِل ای دی نواری بسیار آسان نصب می‌شود و هزینه کمی دارد و به این ترتیب با هزینه کم و نصب آسان می توان فضای دل انگیزی را ایجاد کرد. لامپ اِل ای دی نواری به دلیل هماهنگی و زیبایی چشمگیری که دارد برای محیط‌های مسکونی و پذیرایی مناسب است و معمولا به صورت نور لبه دیوار، نور زیر کابینت، نور زیر سقف و مصارف مختلف به کار می‌رود.

لامپ اِل ای دی نواری در رنگ‌های مختلف سفید، قرمز، سبز و … می‌تواند محیط خانه و محل پذیرایی مهمان را زیبا کند. این لامپ‌های نواری توسط کنترل از راه دور نورشان قابل تنظیم است و به شما این امکان را می‌دهد که نور را به شکل دلخواه خود تنظیم کنید. این لامپِ ال ای دی نواری توسط پروفیل‌های آلومینیومی برای نگه داشتن نوار ال ای دی طراحی شده و از لامپ نوار اِل ای محافظت کرده و از نفوذ رطوبت و گرد و غبار به آن‌ها جلوگیری می‌کند.

لامپ ال ای دی

قیمت لامپ اِل ای دی

قیمت لامپ­ِ ال ای دی به عواملی متعددی بستگی دارد و نمی­توان نرخ مشخصی برای آن در نظر گرفت. با این حال عواملی مانند نوع لامپ ها، میزان مصرف انرژی، شدن جریان و نور، سایز لامپ، نوع برند محصول و ضمانت نامه آن در میزان قیمت لامپ­ِ ال ای دی  تاثیرگذار است. نکته­ ای که در هنگام خرید لامپ­ِ ال ای دی  باید به آن توجه شود این است که نوع لامپ را با توجه به محلی که قرار است از آن استفاده شود خریداری کنند و این محصول را از برندی تهیه کنند که ضمانت و اطیمنان کافی برای تعویض لامپ در صورت خرابی را بدهد.

سایت چراغ قوه بهترین گزینه برای خرید انواع مختلفی از لامپ ال ای دی میباشد چرا که شما میتوانید با مراجعه به سایت در قسمت محصولات در صفحه اصلی و انتخاب گزینه “لامپ چراغ و صنایع روشنایی” وسپس انتخاب محصول پروژکتور از محصولات مختلف که توسط فروشندگان مختلف در سایت بارگزاری شده اطلاعات کسب نمایید.

این مزیت علاوه بر اینکه به مشتریان کمک میکند امکان دسترسی آسان و سریع به فروشگاه های مورد نیاز خود را داشته باشند نیزاین امکان را فراهم می آورد تا با بررسی اجناس ارائه شده و مقایسه آنها بهترین انتخاب را صورت دهد. همچنین میتوانید برای دسترسی سریعتر به قیمت پروژکتور مورد نظر خود، ازقسمت جستجوی محصولات در صفحه اصلی نیز اقدام فرمایید. توصیه میشود که در صورت داشتن هر سوالی با همکاران ما در تماس باشید و راهنمایی های مورد نظر خود را به دست آورید.

سوالات متداول

لامپِ ال ای دی چیست؟

یکی از انواع لامپ­ های پرکاربرد، لامپِ­ ال ای دی است که امروزه به دلیل کاهش مصرف برق و طول عمر بالا در بسیاری از بخش ­ها از آن استفاده می­شود.

انواع لامپِ ال ای دی کدام است؟

لامپ­ های ال.دی.دی موجود در بازار شامل لامپ ­های ال.وای.دی حبابی،گل، فیلامینتی، هالوژنی، شمعی، وال واشر، شلنگی یا نواری، قارچی و اشکی می­شوند که هر کدام از آن­ها فناوری ساخت متفاوتی دارند و در ولتاژهای مختلف از آن­ها استفاده می­شود.

چه عواملی بر قیمت لامپ اِل ای دی تاثیر دارد؟

قیمت لامپ­ِ ال ای دی به عواملی متعددی بستگی دارد و نمی­توان نرخ مشخصی برای آن در نظر گرفت. با این حال عواملی مانند نوع لامپ ها، میزان مصرف انرژی، شدن جریان و نور، سایز لامپ، نوع برند محصول و ضمانت نامه آن در میزان قیمت این لامپ ها تاثیرگذار است.

محصولات مرتبط



نظرات کاربران

13 − یک =

  • حسینی
    24/07/1400
    • Avatar photo
      چراغ قوه
      29/08/1400
  • محمدی
    20/09/1400
    • Avatar photo
      چراغ قوه
      23/09/1400
  • زمانی
    20/09/1400
    • Avatar photo
      چراغ قوه
      23/09/1400